System Center 2012 Sp1 och NetApp Storage integration, Del 1

Har du som jag funderat på hur VMM 2012 egentligen fungerar med SMI-S/SMP och Storage. Är den bra till nåt? Är det värt satsa på ett SAN med stöd för SMI-S som till exempel NetApp har.

Då Lan Assistans är NetApp partner känns det naturligt för mig att gå denna väg, men jag vet att bland annat Dell Equallogic och många andra har stöd för både SMI-S och SMP.

Då jag i min egen labbmiljö inte har råd att köpa in en NetApp och ha ståendes, så valde jag att installera en NetApp simulator, och det är uppsättningen av den som första delen av bloggen kommer att handla om.

Jag förutsätter att du på egen hand har fått upp Hyper-V & VMM 2012 SP1 samt senare i serien även OpsMgr 2012 Sp1.

OBS! Du behöver registrera dig på NetApp för att kunna ladda ner NetApp Simulatorn vi använder, givetvis kan du som har ”äkta” vara på kontoret hoppa simulatorsteget och gå rakt på hur du skall konfigurera din NetApp med VMM 2012 Sp1

Allright, låt oss börja med alla nedladdningar som behövs:

Data ONTAP Simulator 7.3.6
http://support.netapp.com/cgi-bin/simulatorlic.cgi/download/tools/simulator/ontap/7.3.6/7.3.6-sim-cdrom-image-v22.iso, då jag kör Hyper-V, så valde jag att ladda ner OnTap 7.3.6 (8.x är en färdig VMware maskin, men stödet för det vi ska labba med finns i version 7.3.6)

CentOS 6.3
http://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/centos/6/isos/i386/CentOS-6.3-i386-bin-DVD1.iso Du kan välja att ladda ner minimal utan GUI, men själv tycker jag det är skönt att pilla med brandväggar & ipadresser i GUI:t J

Linux Integration Services Version 3.4 for Hyper-V

http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=34603

  1. Allright, när allt är nedladdat så är det dags att börja installera, för att installera CentOS och NetApp simulatorn följde jag följande Blogg från MS Consulting Services. Det är ”nästan” bra, dom har missat en massa saker som för mig som inte är en Linux guru inte var självklara, men för att du käre läsare skall slippa slita ut Google så har jag nedan ”fixarna” till dom olika stegen färdiga!

Viktigt att inte missa när du följer bloggen ovan.

  1. När du skapar VM:en i Hyper-V eller VMM, se till att den installeras med Legacy Network Adapter.
  2. När du installerat klar CentOS enligt bloggen kommer nästa problem, nämligen när MS Linux Integration Services skall på, det gick tvärt inte köra som MS föreskrev. Så jag tog denna artikel till hjälp.
    1. http://blog.shawnhyde.com/post/2012/10/20/Step-by-Step-install-of-CentOS-63-on-Microsoft-Hyper-V-Server-with-Linux-Integration-Services-Version-34.aspx
    2. OBS! Glöm inte elevera din terminal med kommando su så att du får rätt att köra kommandona enligt instruktionen.
  3. Nästa problem kommer efter att integration services är installerade, CDROM enheten försvinner.
  4. Glöm inte att efter installationen ta bort legacy nätverkskortet och att kopiera den gamlas MAC adress. Jag tyckte det var enklare att sätta IP/Brandvägg i GUI:t enligt bilden nedan:

  5. Eftersom det är labmiljö så valde jag att stänga brandväggen, du får själv bestämma hur du vill göra själv.

  6. Nu kan du återgå till att montera ISO skivan och installera OnTap simulatorn enligt instruktionen i punkt 1.

I Nästa del skall vi konfigurera vidare på NetAppen & installera SMI-S agenten på VMM servern. Och se att allt kopplar upp sig som den skall.

About Harri Förberg

Jag och mina kollegor utgår ifrån "Hur svårt kan det va". Och det är en bra attityd om man ska skriva på en blogg. Nyfiket och pragmatiskt kring IT frågor med fokus på Microsoft Infrastruktur. Läs mer om oss på www.forbergsit.se

Posted on januari 30, 2013, in Hyper-V, NetApp, System Center 2012, VMM 2012 and tagged , , . Bookmark the permalink. 1 kommentar.

  1. Förklaring från NetApp gällande version 8 simulatorn. Du kan givet ladda ner VMware player och köra den i den, men jag ville ha allt i min Hyper-V host.

    A number of people have tried porting the DOT8 simulator to Hyper-V without success. The key as we’ve recently realized is that the virtual hardware Hyper-V presents to Data ONTAP is different than what is presented by VMware. The DOT8 simulator doesn’t currently have drivers for the Hyper-V virtualized hardware, so even if you translate the VMDK’s to VHD’s you’ll run into a lack of drivers for basic hardware that will prevent you from booting successfully. I can’t say if your error message is due to that or a disk translation issue. As far as I know, the ETA for Hyper-V support in the DOT8 simulator is over a year away. Right now your best bet would be to use one of the VMware products. Player is free and can run the DOT8 simulator well.

Kommentera

