Windows Server 2012, Hyper-V & Dedupe?

Låt mig börja med att säga att nedan text INTE ÄR SUPPORTERAT på något sätt av Microsoft eller mig själv. Kör inte detta på (avstända) AKTIVA VMs, och om du väljer att köra vidare så gör du det på DIN EGEN RISK!

Varför skulle jag vilja köra det ändå?

Alla lägen är inte osupporterade, till exempel är det fullt supporterat att köra DeDupe på off-line VHD(X) filer. Till exempel templates stores.

Det finns enligt mig minst ett par bra scenarios där Dedupe på Win 2012 Hyper-V fungerar bra, och det är i labbmiljöer där jag själv kör det.
I kundernas skarpa miljöer kör vi NetApps egna inbyggda DeDupe som fungerar alldeles ypperligt och supporterat på live VMs.

  1. Har du maskiner som ofta är avstängda (min labbserver har oftast 50% avstängda maskiner)
  2. Har du maskiner som då och då kan stängas av för att köra Dedupe. (Och som oftast är avstängda ändå)
  3. SSD är svindyrt, och du vill envist köra allt på den 🙂

Varför denna besatthet med att stänga av maskiner då? Jo, Windows 2012:ans Dedupe fungerar nämligen bara på offlinefiler, är dina VMs igång när processen körs, då kommer de inte att dedupliceras. Vilket är alldeles utmärkt i det här fallet då vi inte vill DeDupa alla maskiner.

Av egen erfarenhet så vet jag att prestanda blir lidande av DeDupe, så även på SSD diskar. Så jag kommer dessutom INTE att DeDupa min kritiska maskiner som AD, OpsMgr, VMM, Exchange med mera. Däremot är det perfekt för mina Win 8 testmaskiner, Server App-V Sequencer maskinen m.m. som för det mesta är avstängda ändå.

Så låt oss köra igång.

  1. För att installera och aktivera DeDupe på Windows Server 2012 så gör vi det enklast via PowerShell
Import-Module ServerManager
Add-WindowsFeature -name FS-Data-Deduplication
Import-Module Deduplication
  1. För att aktivera DeDupe på din volym, samt ändra standard värdet från 30 dagar till 0 för vilka filer som skall DeDupas.
Enable-DedupVolume D: Set-DedupVolume D: -MinimumFileAgeDays 0
  1. Sedan kommer vi vilja starta ett DeDupe Jobb som omedelbart förminskar din disk, (VM:s som är igång kommer inte att DeDupas)
    1. –Wait på slutet väntar på resultatet innan den går vidare, detta gör det enklare att se när jobbet är klart.
    2. VIKTIGT innan du kör detta , se till att rätt maskiner är på respektive avstängda beroende på vilka du vill DeDupa.
Start-DedupJob -Type Optimization -Volume D: -Full -Memory 50 -Priority High -Wait
  1. Under tiden som DeDupe jobbet körs syns det tydligt i Resushanteraren ”\DeDupe\ChunkStore”

  1. Resultatet före & efter DeDupe.
Get-DedupVolume D:

I mitt fall gick jag från 9 GB ledig disk till 100GB ledigt, även efter att jag kopierat 75GB nya VM:s till disken som inte fick plats förut. Inte illa!

  1. För att manuellt köra DeDupe jobben framöver vid väl valda tillfällen så skapar jag ett skript som jag kan köra via PowerShell. OBS! Kom ihåg att har rätt maskiner startade, stoppade för att få önskat resultat.
  2. Spara skriptet nedan som en .ps1 för att enkelt kunna köra den via PowerShell framöver.
Import-Module Deduplication
Start-DedupJob -Type Optimization -Volume D: -Full -Memory 50 -Priority High -Wait
Get-DedupVolume D:
  1. Om du ångrat dig då? Ingen fara kör kommandona nedan för att återställa allt till sin forna glans.
Start-DedupJob -Type Unoptimization -Volume D:
Disable-DedupVolume D:
Remove-WindowsFeature -name FS-Data-Deduplication

För att läsa vidare om DeDupe funktioner som garbage Collection, scheman m.m så finns det en bra TechNet artikel för det: http://technet.microsoft.com/en-us/library/hh831434.aspx

About Harri Förberg

Jag och mina kollegor utgår ifrån "Hur svårt kan det va". Och det är en bra attityd om man ska skriva på en blogg. Nyfiket och pragmatiskt kring IT frågor med fokus på Microsoft Infrastruktur. Läs mer om oss på www.forbergsit.se

Posted on februari 8, 2013, in Hyper-V, PowerShell, Windows Server 2012 and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

