Storage Spaces vs HW Raid prestanda i labbmiljö

Jag bytte nyligen ut lite diskar i min labbmiljö och passade på att göra lite prestandatester.

Testriggen är en Asus P9X79Pro med en Intel I7-3820 med 64GB Ram.

Dom nya diskarna jag köpte in efter mycket studerande av prestandatester på internet är Seagates 3TB Barracuda (ST3000DM001). http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=653074

Redan från början hade jag bestämt mig för en hårdvaruraid 10 efter att ha testat Storage Spaces utan att ha blivit imponerad förra gången. Men hur skulle denna komma att stå sig med Storage Spaces i jämförelse då?

Disken jag skulle ersätta är Western Digital Black Edition 2TB och den presterade enligt följande. Den nya Seagate Disken var markant snabbare i sekventiell läsning/skrivning. I övrigt ganska små skillnader.


Diskarna är kopplade till Asus Moderkortets 4 Sata 3Gbits kopplingar – mina 6Bits är upptagna med SSD, och diskarna kommer ändå inte maxa 3Gbit/per disk.

Asus P9X79Pro Hårdvaruraid Windows Server 2012 Storage Spaces
Stripade diskar Simple
Raid 5 (Paritet) Parity
Raid 10 Mirror

Valet var svårt, och det är trots allt inga jätteskillnader på HW raid på moderkortet vs Storage Spaces. Storage Spaces har ett fantastiskt interface där du kan tunt provisionera ut dina diskar, och du kan välja olika raidset samtidigt så att du inte måste hålla dig till en enda.

I mitt fall så föll valet till slut på HW Raid 10, jag lagrar alla mina filer + Hyper-V VM:s som inte går på SSD på den volymen. Det är fortfarande osäkerhet i hur Storage Spaces allokerar över diskarna, samt att prestanda har en förmåga att försämras över tid enligt tidigare mätningar. Likaså är det svårt att övervaka storage spaces idag, så för manuell kontroll, och bättre övervakning av diskarna så vinner HW Raid 10 som bästa lösningen för mig. Visst jag får bara ut 5,18TB formaterad yta med den lösningen, men det var vad jag behövde J

Nedan en bild över slutliga uppsättningen i Intels Rapid Storage, missa inte den då du kan ändra raid utan att starta om maskinen varje gång, samt att du får kontroll över cache funktioner m.m. En personlig favorit är att den mailar mig ifall en disk är på väg att ryka (eller redan gjort det).

About Harri Förberg

Jag och mina kollegor utgår ifrån "Hur svårt kan det va". Och det är en bra attityd om man ska skriva på en blogg. Nyfiket och pragmatiskt kring IT frågor med fokus på Microsoft Infrastruktur. Läs mer om oss på www.forbergsit.se

Posted on mars 7, 2013, in Hyper-V, Windows Server 2012 and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

