Problemlösning i Hyper-V/VMM 2012 Sp1

Jag har samlat på mig lite information om problemlösning jag råkat ut för senaste tiden.

  1. SQL 2012 SP1 loopar Windows Installer och ställer till problem.
  2. Monterad DVD krachar VMM 2012 Sp1 konsolen & tjänsten.
  3. Låsta objekt i SQL gör att VMM 2012 jobb inte går att starta.
  4. Korrupta VM:s går ej att ta bort från Hyper-V/VMM

1. SQL 2012 SP1 loopar Windows Installer och ställer till problem

Det finns en hel del buggar i SQL 2012 SP1, varar den värsta är att den krachar VMM m.fl. System Center 2012 produkter där Windows Installer går i evighetsloop.
Nu finns den en stor uppdatering med flertalet buggfixar, inklusive en fix på Windows Installer felet. Speciellt alla ni som kör System Center på SQL 2012 SP1 bör uppdatera till denna snarast.

Den finns inte på Windows Update än, men sök på kb2790947 på http://catalog.update.microsoft.com så får ni ner den. Jag rekommenderar dessutom denna väg då manuell installation av RU2 är att föredra före Windows Update då den ger mera feedback på SQL uppdateringen.

För att kontrollera om din SQL 2012 behöver uppdateras, öppna SQL management tool så ser du versionsnumret i ”roten”

Här har du en opatchad SQL 2012 med SP1 (11.0.3000)

Efter patchning av SQL skall du ha versionnummer 11.0.3339 (för RU2)

2. Monterad DVD krachar VMM 2012 Sp1 konsolen & tjänsten.

Problemet uppkommer när man kör Hyper-V i kluster och en DVD monteras lokalt via Hyper-V Managern, till exempel installationen av Hyper-V tools och sedan har man glömt bort att skicka DVD:n efteråt. I sig själv skulle detta inte vara ett så stort problem, men nu leder detta till av VMM krachar varje gång den kör en ”refresh” av VM:s. Detta inträffar även med senaste rollupen (2) för VMM & alla nu tillgängliga patchar i Windows/SQL/VMM.

För att underlätta så har jag skrivit en PowerShell OneLiner som listar alla DVD som är monterade i din Hyper-V miljö.

# Hämta alla VMs i listformat från Hyper-V (körs på VMM servern)
Get-Module -ListAvailable *virtual* | import-moduleGet-SCVirtualMachine | where {$_.VirtualizationPlatform -eq ”HyperV”} | Get-SCVirtualDVDDrive | where {$_.Connection -ne ”None”} | FL Name, Connection

Följande fel (EventID 1000 samt 1026) loggas i VMM när felet inträffar, jag rekommenderar starkt att ni väljer att larma från OpsMgr när detta händer.

3. Låsta objekt i SQL gör att VMM 2012 jobb inte går att starta.

När du startart ett nytt jobb i System Center 2012 Virtual Machine Manager så får du felkoden ”Error 2606”. Nedan två artiklar hjälpte mig enkelt vidare.

Jag stötte på detta när jag skulle patcha en host och satte den i ”Maintenance Mode”, men efter omstarten så kunde jag inte göra ”Stop Maintenance mode” då den påstod att ett jobb i VMM låste hosten. Så var inte fallet, men i SQL fanns en låsning, följde artikeln nedan och sedan fungerade det direkt!

http://www.mssqltips.com/sqlservertip/2732/different-techniques-to-identify-blocking-in-sql-server/
http://support.microsoft.com/kb/2795040

4. Korrupta VM:s går ej att ta bort från Hyper-V/VMM

Om en VM av nån anledning har blivit oåterkalleligen förstörd, och dessutom inte går att ta bort från Hyper-V/VMM då återstår hårdare tag. Länken nedan beskriver hur du går till väga.
http://blogs.technet.com/b/chrad/archive/2010/06/24/hyper-v-can-t-delete-virtual-machine-with-opertion-cannot-be-performed-while-the-object-in-current-state.aspx

Om korruptionen är så omfattande att det inte ens går starta VMM så kan du behöva ta bort VM:en från SQL databasen direkt, se nedan länk.
http://blogs.technet.com/b/scvmm/archive/2009/04/30/fixing-an-incomplete-vm-that-s-stuck-in-the-creating-state.aspx

Och till sist, lyckas inga av ovanstående kan du alltid ta kontakt med mig J

/Harri

About Harri Förberg

Jag och mina kollegor utgår ifrån "Hur svårt kan det va". Och det är en bra attityd om man ska skriva på en blogg. Nyfiket och pragmatiskt kring IT frågor med fokus på Microsoft Infrastruktur. Läs mer om oss på www.forbergsit.se

Posted on april 22, 2013, in Hyper-V, System Center 2012, VMM 2012 and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. 3 kommentarer.

  1. Hej!
    Gällande problem 1 (SQL 2012 SP1 loopar)
    Har ni ngn lösning på om man redan har problemet? Dvs registret Key (software) är på 2GB!
    och servern är nästintill obrukbar? Vore fint med en fix för det problemet 🙂

    MVH
    Henrik

    • Hej Harri,
      Efter ytterligare läsning såg jag att du inte jobbade på Microsoft. (som jag först trodde)
      Jag fortsätter letandet efter en lösning på problemet jag har.
      Tack ändå!
      MVH
      Henrik

  2. Hej Henrik, jag har lyckat få SQL som redan loopar att sluta med det beteendet efter installationen av patchen i kb2790947

Kommentera

