Macbook Retina Boot Camp vs ITHarri

För er som använder Macbook Pro 13 Retina (Late 2013) (eller liknande nya MacBooks) som jag, så kan jag meddela er att det går alldeles utmärkt att köra Windows Server 2012 R2 på den, eller i alla fall nästan ”utmärkt”. Det går nämligen inte att köra Hyper-V på den, och det för mig är ett stort problem.

Problemet beror på att Apple låst UEFI/BIOS så att slutanvändare inte kan aktivera virtualiseringsstödet på processorn för Typ 1 Hypervisors. Dvs det går alldeles utmärkt att köra VMware Fusion eller Parallels. (som jag skall testa framöver)

För att få Windows 2012 R2 eller Windows 8.1 att fungera på Boot Camp 5 (Mavericks) så behövde jag göra följande förändringar.

  • En 8GB stor USB nyckel.
  • Välj rätt partition under installationen (formatera med NTFS under installationen för att kunna installera på den)
  • När installationen är klar, så kommer första problemet, CTRL+ALT+DEL fungerar inte, jag löste den enkelt med ett externt PC tangentbord, direkt efter inloggningen installeras Boot Camp verktygen, sedan fungerar inloggningen utan problem (CTRL+ALT+Backspace)
  • När installationen är klar, så kommer du märka att Servermanager, Powershell ISE m.m kraschar konstant. Detta har med Intel Iris drivrutinen att göra. Avinstallera den och ladda ner den nya versionen från Intels hemsida för Windows 8.1  (x64) så fungerar den utmärkt sedan. https://downloadcenter.intel.com/SearchResult.aspx?lang=eng&keyword=iris%205100
  • Wifi fungerar inte per ”default” i Win 2012 R2, för detta så behöver du slå på Wifi tjänsten se mera info här: http://technet.microsoft.com/en-us/library/hh994698.aspx
  • Sedan behöver du dessutom installera om WiFi drivrutinen igen, starta installationen av BroadcomNetAdapterWin8x64.exe på Boot Camp USB stickan.
  • Jag fick även installera om Apples Bluetooth program från Boot Camp USB stickan.

Med det så har du en fungerande Windows 2012 R2 / Win 8.1 på din Mavericks, dock utan Hyper-V stöd.

About Harri Förberg

Jag och mina kollegor utgår ifrån "Hur svårt kan det va". Och det är en bra attityd om man ska skriva på en blogg. Nyfiket och pragmatiskt kring IT frågor med fokus på Microsoft Infrastruktur. Läs mer om oss på www.forbergsit.se

Posted on november 18, 2013, in Hyper-V, Windows, Windows Server 2012 R2. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

