MacBook Pro virtualisering på rätt sätt

Den 18:e november skrev jag en artikel där jag hade svårigheter att få Hyper-V att fungera via BootCamp. Efter lite vidare studerande så har jag fått ihop en bättre lösning. Nu kan köra ESX & Hyper-V (med VM:s) virtuellt samtidigt!

Kraven för mig var att jag ville köra både Vmware ESX, Hyper-V, Linux & Windows samtidigt (!), dessutom skulle jag kunna köra min NetApp Simulator, som tyvärr bara fungera på VMware. Så in med Fusion och testa och se om dessa fungerar bra ihop, och efter en veckas körning så kan jag påstå att det hela fungerar förvånansvärt bra. Min nuvarande labbrigg består av en VMware ESX 5.0 maskin (Import källa till Hyper-V), En AD/Admin maskin, en Hyper-V host, NetApp Simulatorn samt till sist en Windows 7 maskin (för att kunna administrera min gamla ESX 5.0).

Ganska tung miljö, men med 512GB PCI Express SSD på MacBooken så är det SJUUUUKT snabbt, kul att köra miljön snabbare på min egen laptop än på de flesta kunders stora produktionsmiljöer! VMWare Fusion 6 har överraskat mig positivt, dom inbyggda verktygen hjälper även till att fixa till Windows så den fungerar vettigt i Retina miljön, plus i kanten för det VMware.

Labbmiljön syftar till ett få Microsoft MAT & NetApp Shift att fungera ihop, och på så sätt snabbt kunna migrera VM:s från VMware till Hyper-V.  Återkommer med labbrapport när det är klart. Väl mött vänner.

Screenshot 2013-11-26 21.07.01

 

PS, ni har väl inte missat filmen om Mat+Shift 🙂

About Harri Förberg

Jag och mina kollegor utgår ifrån "Hur svårt kan det va". Och det är en bra attityd om man ska skriva på en blogg. Nyfiket och pragmatiskt kring IT frågor med fokus på Microsoft Infrastruktur. Läs mer om oss på www.forbergsit.se

Posted on november 26, 2013, in Hyper-V, NetApp. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

