VM prestanda i Hyper-V

Jag felsöker alltid då och då prestanda flaskhalsar i Hyper-V och tänkte dela med mig av ett skript som enkelt låter en kontrollera hur prestandan ser ut i er egen miljö.

Som exempel ska jag beskriva ett fel som jag hade i min egen labmiljö:

Min labbrigg består av server med Intels X79 Chipset. Jag hade fenomenal prestanda i Windows Server 2012 R2 Storage Spaces på disken, hastigheter på över 1GB/sec… tills jag startade ett par VM:s. Då gick disken upp i 100% Active Time, och hastigheterna kröp ner till kb/sec hastighet. Så fort jag stannat alla VM:s gick Active Time ner till 0%. Det roliga var att samma inträffade när jag körde VM:s över SMB mot en annan maskin också. Lösningen på det hela var att uppgradera Bios och installera Intels Chipset Driver till senaste versionen.

Innan uppgradering av Bios & Drivrutiner hade jag ”AggregatedAverageLatency” på mellan 100.000-2.000.000 på vissa VM:s.

Mätningarna skrev över en 20 sekunders intervall, och över Normalized IOPS av 8k storlek. Nedan ett exempel när allting ser normalt ut.

measure-vm

# Kör detta direkt på din Hyper-V host som du vill mäta aktiviteten på

# Slå på & av mätarna
get-vm * | Enable-VMResourceMetering
get-vm * | Disable-VMResourceMetering

# Se vilka som är aktiverade
get-vm * | Format-List Name,ResourceMeteringEnabled

# Se CPU & minnes & nätverksnyttjande
get-vm | Measure-VM | FT

# Se Disk prestanda & IOPS
get-vm | Measure-VM | FT VMName, Aggr* -AutoSize

About Harri Förberg

Jag och mina kollegor utgår ifrån "Hur svårt kan det va". Och det är en bra attityd om man ska skriva på en blogg. Nyfiket och pragmatiskt kring IT frågor med fokus på Microsoft Infrastruktur. Läs mer om oss på www.forbergsit.se

Posted on mars 5, 2014, in Hyper-V, PowerShell, Windows Server 2012 R2 and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

