HP Servrar som tappar vNICs i Hyper-V

Jag med flera har ju ofta tjatat hur synnerligen viktigt det är med senaste firmware & drivrutiner för att få det mesta ur Hyper-V (och i många fall för att överhuvudtaget få det fungera).  Tyvärr så verkar det finnas en del buggar även i den senaste HP drivrutinerna för Emulex baserade LOMs.

HPs Emulex (Flexible Lom) kort har tyvärr fortfarande  problem med VMQ påslaget i Hyper-V. Så rekommendationen där är helt enkelt att slå av den i PowerShell för att få Hyper-V att fungera. Jag har haft samma problem både i HP DL380P & DL360P Gen8

I mitt fall verkade allting fungera, men när jag skulle sätta ihop klustret så fick jag varningsmeddelande från Clustervalideringen att vNics tappade paket. En snabb koll och mycket riktigt var det så.  (LiveMigration & Cluster Heartbeat i mitt fall). Lösningen hittade jag här: http://www.hyper-v.nu/archives/tag/emulex/

För att slå av VMQ:s på alla nätverkskorten i PowerShell

Get-NetAdapter | Set-NetAdapterVMQ -enabled $False

Du kan specifiera ”Get” kommandot med bara dom korten du vill stänga av.

Värt att notera att RSS fungera utmärkt, och då vi hade separata 10GbE kort för SMB3 så har vi full sprätta på dessa.

Men har du möjligheten att välja innan du köper kort just nu, så kör med Intels kort, dessa är stabila & riktigt snabba i Hyper-V, samt att de har dubbelt så många VMQ:s som Emulex korten.

Mina favoriter är Intels X540-T2 (Rj45) samt X520-T2 (Gbic) för Converged Networking.

About Harri Förberg

Jag och mina kollegor utgår ifrån "Hur svårt kan det va". Och det är en bra attityd om man ska skriva på en blogg. Nyfiket och pragmatiskt kring IT frågor med fokus på Microsoft Infrastruktur. Läs mer om oss på www.forbergsit.se

Posted on april 11, 2014, in Hyper-V, Windows Server 2012 R2. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

